آشنایی با صنعت کارتن سازی در ایران

آشنایی با صنعت کارتن سازی

آشنایی با صنعت کارتن سازی


آشنایی با صنعت کارتن سازی در ایران

در این مقاله به صنعت کارتن سازی در ایران می پردازیم، از مهم ترین بخش های صنعت چاپ و بسته بندی می توان به کارتن سازی اشاره کرد. از کارتن ها برای بسته بندی، تبلیغات محصولات، انبار، خرید و فروش محصولات استفاده می شود. ظاهر و بسته بندی محصولات تاثیر بسیار زیادی بر ذهنیت مشتریان دارند. به عبارت دیگر، بسته بندی مناسب یک کالا می تواند میزان فروش آن را افزایش دهد. به همین دلیل، اهمیت صنعت تولید کارتن و بسته بندی در سال های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

آشنایی با انواع کارتن های تولیدی در صنعت کارتن سازی ایران

کارتن های تولیدی در کارخانه ها دارای انواع مختلفی هستند. کارخانه ها از دستگاه ها و تجهیزات مختلف برای تولید کارتن ها استفاده می کنند. به عبارت دیگر، تنوع کارتن ها در شکل و اندازه به نوع ماشین آلات مورد استفاده در کارخانه ها بستگی دارد. تمام کارخانه های بزرگ و پیشرفته تولید کارتن دارای خط ورق سازی هستند.

  • کارتن ۳ لایه

  • ۵ لایه

  • ۷ لایه

  • کارتن میوه

  • تخم مرغ

  • کارتن های لمینتی

  • کارتن های دایکاتی

هر یک از این کارتن ها دارای کاربرد منحصر به فردی هستند. از سوی دیگر، جنس کارتن با توجه به نوع کاربرد آن انتخاب می شود. کارتن های تولید شده در کارخانه های کارتن سازی معمولاً از جنس ورق های ای فلوت، سی فلوت و بی فلوت هستند. در مرحله آخر از فرآیند تولید، طرح و نام برند روی کارتن ها چاپ می شوند.

مهم ترین دستگاه های تولید کارتن

برای تولید کارتن از تجهیزات و دستگاه های پیشرفته و متنوع استفاده می شود. ظرفیت تولید هر کارخانه به نوع تجهیزات مورد استفاده در آن بستگی دارد. از اصلی ترین دستگاه های مورد استفاده در کارخانه های تولید کارتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دستگاه ورق سازی:

این دستگاه به عنوان مهم ترین دستگاه در صنعت کارتن سازی شناخته می شود. ظرفیت تولید، سرعت و عرض ورق تولیدی از مهم ترین ویژگی های این دستگاه به شمار می روند.از این رو شرکت کاوه سلولز زرین دارای پیشرفته ترین خط تولید ورق سازی کارتن در ایران می باشد.

 

شیتر یا برش زن:

از این دستگاه برای برش مقوا استفاده می شود. عملیات برش مقوا در این دستگاه بر اساس ابعاد و نوع کارتن قابل برنامه ریزی است. از مهم ترین ویژگی های دستگاه شیتر می توان به سرعت ۳۰۰۰ ورق در ساعت و دقت ۱/۰ میلی متر اشاره کرد.

دایکات:

دستگاه دایکات مورد استفاده در کارخانه های تولید کارتن دارای انواع مختلفی است. دایکات رفت و برگشتی (پینگ پنگی)، فکی و BOBEST از مهم ترین انواع دستگاه دایکات به حساب می آیند، شرکت کاوه سلولز زرین دارای دستگاه تمام اتوماتیک دایکات یوکو می باشد که دارای ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به دستگاه های فکی و غیره می باشد.

دستگاه چاپ:

دستگاه های چاپ مورد استفاده در کارخانه های تولید کارتن در انواع مختلفی تولید می شوند که از ویژگی آن ها می توان به نوع چاپ ، نوع لب چسب و عرض چاپی اشاره کرد.

کاوه سلولز زرین دارای سه دستگاه چاپ DingLong,Tcy,Nantie می باشد.

 

قسمت چاپ و تبدیلات کاوه سلولز زرین
قسمت چاپ و تبدیلات کاوه سلولز زرین

عوامل تاثیرگذار بر هزینه تولید کارتن ها

قیمت کارتن های تولید شده در کارخانه ها بر اساس فاکتورهای مختلف تعیین خواهد گردید که می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • نوع و جنس کاغذ مورد استفاده

  • طرح و نوع چاپ روی کارتن

  • حجم سفارش

  • هزینه های مربوط به ساخت قالب و تبدیل

  • اندازه و ابعاد کارتن

  • هزینه مواد اولیه

  • استحکام و مقاومت کارتن ها

علاوه بر این، کیفیت از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی کارتن ها محسوب می شود. هر چه کیفیت کارتن بهتر باشد، قیمت آن بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر، ارزان بودن یک کارتن نشان دهنده کیفیت نه چندان خوب آن است. البته، خرید عمده از کارخانه های کارتن سازی می توان هزینه نهایی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

سخن پایانی

کارتن های تولید شده در کارخانه های کارتن سازی با توجه به ظاهر، ابعاد، جنس، کیفیت و استحکام دارای انواع مختلفی هستند. علاوه بر این، هزینه تولید آن ها نیز بر اساس حجم سفارش و کیفیت محاسبه می شود. به این نکته توجه داشته باشید که خرید کارتن های مقاوم و باکیفیت قطعاً ارزش هزینه کردن را دارد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *