سیستم انتقال رنگ در صنعت کارتن سازی


سیستم انتقال رنگ در صنعت کارتن سازی:

کارتن سازی و انتقال رنگ:

در چاپ، داکتر بلید جوهر اضافی را از قسمت‌های صاف و بدون حکاکی رول آنیلوکس و نواحی زمینه دیواره‌های سلولی پاک می‌کند. از تیغه‌های داکتر در سایر فرآیندهای چاپ و پوشش نیز استفاده می‌شود، مانند چاپ فلکسو و پد برای همین عملکرد.

در حال حاضر سه نوع سیستم انتقال رنگ در کاربردهای چاپ ورق های کرگیتور مورد استفاده قرار می‌گیرد: سیستم دو رول، سیستم تک تیغه و سیستم محفظه تیغه داکتر محصوریا چمبر بلید که هر سه سیستم برای انتقال رنگ به رول آنیلوکس و کلیشه متکی هستند و تفاوت آن‌ها در نحوه اعمال رنگ به رول آنیلوکس است.

سیستم انتقال رنگ دو رول The two-roll system:

در سیستم انتقال رنگ دو رول اصلی یک رول فواره‌ای که تا حدی در یک ظرف رنگ Ink pan غوطه‌ور است، باز می‌چرخد، رنگ را برداشته و بر رول آنیلوکس اعمال می‌کند. آنیلوکس رنگ را به سیلندر کلیشه منتقل می‌کند و سپس آن را روی ورق کارتن انتقال می‌دهد. اگرچه این سیستم انتقال رنگ هنوز به‌طور گسترده در صنعت استفاده می‌شود، اما تنوع زیادی در سیستم دو رول وجود دارد که منجر به عدم کنترل بر میزان رنگ منتقل شده به کلیشه شده و بی‌دقتی در پاک کردن رول آنیلوکس منجر به حجم نامناسب رنگ تحویلی به ورق یا کارتن می‌شود.

به‌دلیل نیروی هیدرولیکی بین رول لاستیکی و رول آنیلوکس، نوسان قدرت رنگ و چسباندن رنگ می‌تواند در سرعت‌های بالاتر پرس رخ دهد. ویژگی‌های انتقال با توجه به سختی یا “دورومتر” رول لاستیکی متفاوت است. ویسکوزیته رنگ به دلیل طراحی سینی باز در معرض تبخیر، گرد و غبار و لایه‌برداری سطحی است.

سیستم انتقال رنگ تک داکتر بلید The single blade system:

افزودن یک تیغه داکتر بلید با زاویه معکوس، به فرآیند انتقال رنگ دقت بیشتری می‌بخشد. در سیستم انتقال رنگ تک تیغه، یک تیغه داکتر ساخته شده از فولاد، پلاستیک یا مواد کامپوزیت برای جایگزینی رول لاستیکی استفاده می‌شود. تیغه درست فراتر از نوک انتقال رنگ برای جداسازی رنگ از سطح رول آنیلوکس نصب می‌شود. سیستم‌های انتقال جوهر Doctor blade به چاپگر، کنترل بهتری بر حجم رنگ تحویلی به کلیشه می‌دهد. در جایی که یک رول لاستیکی اغلب یک لایه رنگ اضافی روی سطح باقی می‌گذارد، داکتر بلید جوهر را به‌خوبی از رول جداسازی می‌کند. رنگ‌ها در پرس عملکرد بهتری دارند و چاپگر می‌تواند ضخامت لایه رنگ ثابت‌تری داشته باشد. مصرف رنگ کاهش می‌یابد و استفاده از رنگ در سراسر ورق یا کارتن حتی در سرعت‌های با فشار بالاتر ثابت است.

سیستم دکتر بلید با محفظه محصور:

جدیدترین و پیشرفته‌ترین فرآیند انتقال رنگ در فلکسوگرافی سیستم تیغه دکتر بلید در محفظه محصور است. در این سیستم از دو تیغه داکتر به همراه یک محفظه محصور برای پخش رنگ به رول آنیلوکس استفاده می‌شود. تیغه زاویه معکوس به‌عنوان تیغه اندازه‌گیری عمل می‌کند و جوهر اضافی را از رول آنیلوکس پاک می‌کند.

تیغه دنباله‌دار به‌عنوان یک تیغه نگهدارنده عمل می‌کند و جوهر را درون محفظه نگه می‌دارد. واشرهای فوم، لاستیکی یا نمدی هر دو انتهای محفظه را آبندی می‌کنند و از نشت رنگ جلوگیری می‌کنند. رنگ از طریق یک حلقه بسته از پمپ رنگ به سیستم داکتر بلید و سپس به پمپ باز می‌گردد.

با این روش، یک چاپگر می‌تواند ویسکوزیته رنگ را حفظ کند، زیرا طراحی محصور‌شده، بسته به حلال یا مبتنی بر آب رنگ، از تبخیر حلال‌ها یا آمین‌های رنگ محافظت می‌کند.همچنین گرد و غبار، شره و کف کردن رنگ به حداقل می‌رسد.

کنترل بهتر بر مصرف رنگ به معنای کاهش مصرف رنگ تا ۱۵ درصد در سال است. این سیستم، رنگ کمتری نسبت به سینی باز نگه می‌دارد، بنابراین رنگ زیادی در پایان کار با فشار باقی می‌ماند و رنگ را می‌توان برداشت و برای استفاده در آینده ذخیره کرد.

به‌دلیل کارآمدتر شدن فرآیند پاک کردن، مقدار کمتری محلول تمیزکننده برای محفظه مورد نیاز است، بنابراین ضایعات محلول تمیز کردن و هزینه‌های دفع نیز کاهش می‌یابد. تغییرات رنگ سریع است و زمان تغییر و تنظیم را در یک اجرا افزایش می‌دهد. سیستم محفظه محصور به دلیل کاهش مصرف جوهر و دفع ضایعات جوهر و همچنین حجم کمتر محلول تمیزکننده و آب مورد نیاز برای شستشوی ایستگاه برای تغییر رنگ، سازگارتر با محیط زیست است.

فلکسوگرافی اکنون از نظر کیفیت با سایر روش‌های چاپ رقابت می‌کند. چاپگرهای کورگیتور امروزی به دلیل پیشرفت در فرآیند تحویل رنگ قادر به تولید محصولاتی هستند که برای مصرف کننده بسیار جذاب و چشم‌نواز هستند. چاپگرها چه سیستم تیغه‌ای تکی را انتخاب کنند و چه مزایای سرمایه‌گذاری در یک محفظه محصورشده با دو تیغه را درنظر بگیرند، با داکتربلید در کنترل ضخامت لایه رنگ و حفظ ثبات رنگ، مزایای بارزی کسب می‌شود.

کاوه سلولز زرین در زمره ی برترین کارتن سازی های کشور قرار دارد،همچنین می توانید برای خرید کارتن از طریق فرم استعلام قیمت یا شماره تماس ۲۶۲۰۶۳۱۵-۰۲۱ با ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *